HET WERELDSPEL ONDERZOEK

Het Wereldspel onderzoek

Het Wereldspel wordt altijd individueel afgenomen in een rustige ruimte. De afname duurt slechts enkele minuten. De onderzoeker zit tegenover het kind en legt het materiaal op een grote hoop op tafel.

De onderzoeker laat het kind de verschillende categorieën zien en benoemt deze: huizen, bomen, dieren, mensen, voertuigen, hekken en bouwmateriaal. Daarna krijgt het kind de opdracht om een dorp te bouwen. Ook zonder verbale opdracht zal het kind uit zichzelf gaan bouwen.

De onderzoeker noteert de begintijd en eindtijd. Tijdens het bouwen wordt er in principe niet gesproken. De onderzoeker observeert en noteert wat er gebeurt.

Als het dorp klaar is (tussen 5 – 15 minuten), mag het kind over het dorp vertellen. Ook dit wordt, samen met de duur van bouwen, genoteerd. Het feitelijke onderzoek is dan beëindig en het kind verlaat de ruimte. Het beoordelen gebeurt achteraf aan de hand van de gestandaardiseerde notatie- en scoreformulieren.

Om te zien of bepaalde signalen structureel zijn, bouwt de leerling twee weken later nogmaals een dorp. De gegevens die naar voren komen uit beide bouwwerken zijn zeer waardevol voor zowel ouders, leerkracht en de leerling zelf.

Altijd in combinatie met andere onderzoeksgegevens
Het Wereldspel is een aanvulling op reeds eerder verkregen didactische en/of psychologische onderzoeksgegevens. Het Wereldspel wordt in principe nooit los afgenomen. Een afname met het Wereldspel alleen, zonder verdere didactische of psychologische onderzoeksgegevens, levert geen valide signalering op en mag alleen voor eigen aanvulling binnen de begeleiding meegenomen worden.

Onderwijsprofessionals combineren het Wereldspel met de didactische gegevens van het kind. Zorgprofessionals combineren het Wereldspel met de eigen therapeutische gegevens.

Compleet IOO met Wereldspel onderzoek 
Onze bevoegde Experts Wereldspel bieden een compleet Individueel Onderwijskundig Onderzoek (IOO) aan inclusief Wereldspel afname. Alle gegevens worden verwerkt in een uitgebreid verslag met advies. Het IOO bevat officiële toetsen op het gebied van lezen (fonologisch en lexicaal), tekstbegrip, schrijven, spellen, rekenen, automatisering, oogsamenwerking, intelligentie, leerstijlen en geheugen.

Ouders en scholen krijgen zo zicht op de hiaten in het leerproces, welbevinden, manier van informatieverwerking en eventuele blokkades. Een zinvol handvat voor eventueel verder onderzoek, begeleiding en/of handelingsplan op school.

Leerlingen die een grote voorkeur (blijven) houden voor de visueel-ruimtelijke informatieverwerking hebben het vaak moeilijk op school. Er ontstaan vaak specifieke (leer)problemen op het gebied van automatiseren, fonologie, analyse, tekstbegrip, spelling en plannen. Vaak geen onwil, maar onmacht. Denk aan situaties van dyslexie, ADHD, TOS en geen of slecht onderwijs.

Ook hoogbegaafde leerlingen blijven bij voorkeur hun visuele leerstrategie inzetten. Op de basisschool redden ze het makkelijk zonder hun langetermijngeheugen te gebruiken. Automatiseren gebeurt niet. Denken gebeurt in grote stappen, zonder zicht op details en volgorde. Leerblokkades, zoals dyslexie, worden niet zichtbaar. Vaak lopen deze leerlingen vast in het voortgezet onderwijs. Het Wereldspel met IOO geeft heel duidelijk signalen af naar structurele blokkades.

Aanvragen IOO met Wereldspel onderzoek
Onze zelfstandig werkende Expert Werelspel-professionals zijn bevoegd zijn om, in samenspraak met ouders en school een IOO met Wereldspel af te nemen. Communicatie tussen school en ouder(s) is noodzakelijk, maar de opdrachtgever is en blijft eigenaar van het verslag.

In een vrijblijvend intake-gesprek wordt gekeken of onderzoek wenselijk en zinvol is. De gehele procedure van een IOO met Wereldspel neemt ongeveer tien uur in beslag, waarvan het onderzoek met de leerling zelf ongeveer twee à drie uur duurt.

Van het afgenomen onderzoek wordt een uitgebreid verslag gemaakt dat met de opdrachtgever (ouders of school) wordt doorgesproken. (Let op: de kosten voor onderwijskundige onderzoeken worden wettelijk niet vergoed door zorgverzekeringen.)

Een IOO met Wereldspel bestaat uit drie onderdelen: 

  1. Het Ojemann Wereldspel onderzoek, waarin de drie aspecten (informatieverwerking, cognitie en welbevinden) naar voren komen.
  2. Het didactisch onderzoek, waarin alle leerscores op het gebied van lezen, fonologie, spellen, schrijven, tekstbegrip, rekenen, automatiseren, samenwerking van de ogen, leerstijl(en) en cognitie ruimtelijk inzicht.
  3. Het pedagogische onderzoek, dat inzicht geeft in de pedagogische capaciteiten van de leerling.