PRACTITIONER WERELDSPEL OPLEIDING

Nieuw: opleiding Practitioner Wereldspel
EAN 6152652589533

Op verzoek van vele (ook internationale) onderwijs- en zorgprofessionals organiseren wij vanaf nu een verkorte opleiding rondom het Ojemann Wereldspel voor onderwijs- en zorgprofessionals die deze kennis binnen hun werkkring willen leren inzetten.
.
Practitioner Wereldspel
Deze 3-daagse opleiding (verspreid over enkele weken) is bestemdvoor professionals die wél willen leren werken met het officiële en erkende Ojemann Wereldspel, maar niet het complete bijbehorende Individueel Onderwijskundig Onderzoek met verslaglegging willen leren afnemen, zoals bij onze EXPERT opleiding gebeurt. Internationaal geven wij deze opleiding Practitioner World Game al, maar nu is deze ook in het Nederlands beschikbaar.

Een Practitioner Wereldspel is bevoegd met het Ojemann Wereldspel te werken binnen de eigen school/organisatie/praktijk, waarbij de verkregen informatie gebruikt wordt als aanvulling op de eigen gegevens/begeleiding. De gegevens die je als Practitioner uit het Wereldspel haalt, zijn alleen bedoeld als aanvulling binnen de eigen begeleiding en mogen niet in een verslag aan derden worden gegeven!

Wat ga je leren?
Juist omdat het Ojemann Wereldspel non-verbaal wordt afgenomen, komen er zaken naar voren die met reguliere toetsing en gesprekken niet naar voren komen. Het kind geeft met het bouwen van een dorp onbewust signalen af over zijn cognitieve capaciteiten,  welbevinden en (voorkeur)informatieverwerking. Zeer waardevolle informatie voor iedere professional die werkt met jeugd.
Middels 3 intensieve lesdagen en gerichte praktijkopdrachten tussendoor, ervaar je het werken met het Wereldspel en de toegevoegde waarde als non-verbaal onderzoeksinstrument. Je leert aan de hand van gestandaardiseerde score- en observatieformulieren om de volgende drie kenmerkende aspecten te signaleren:

1. Pedagogische aspect: welke informatievoorkeursstrategie(ën) hanteert het kind?
(visueel ruimtelijk (beelddenken) en/of verbaal sequentieel (taaldenken)

2. Affectieve aspect: welke sociale en/of emotionele blokkades spelen er bij het kind?
(op het gebied van communicatie, protestgevoelens, onzekerheid, boosheid, persoonlijkheid en begrenzing)

3.  Cognitieve aspect:  signaleren van cognitieve capaciteiten en (hoog)begaafdheid 
(gerelateerd aan de ontwikkelingsfasen van Piaget, Kamp, Erikson / HB-kenmerkenlijst in onderzoek Radboud)

Op de eerste lesdag `Signaleren Wereldspel` is er een gedegen kennismaking met de theorie, achtergronden en het gebruik van het Ojemann Wereldspel, waarbij je ook zelf ervaart hoe het is om met dit materiaal een dorp te bouwen. Aan de hand van het gestandaardiseerde notatie- en observatieformulier signaleer je de pedagogische en affectieve aspecten die in het gebouwde dorp naar voren komen.
De bijbehorende handleiding `Signaleren met het Wereldspel` geeft houvast in de daaropvolgende periode als er flink geoefend gaat worden binnen de eigen werkomgeving. De opdracht is om zoveel mogelijk kinderen te laten bouwen met het Wereldspel, te observeren, te noteren en de dorpen te fotograferen.

Op de tweede lesdag `Cognitie Wereldspel` leer je aan de hand van de ingebrachte casussen om de cognitieve niveaus van dorpen te bepalen. Deze zijn gerelateerd aan de ontwikkelingsfasen, waardoor je zicht krijgt op onder-, boven- of gemiddelde cognitieve capaciteiten van een kind. Ook leer je de kenmerken van (hoog)begaafdheid te signaleren middels een lijst die i.s.m. de Radboud Universiteit en enkele internationale hoogbegaafdheidsorganisaties tot stand is gekomen. Er is deze dag ruimschoots tijd voor intervisie, verdieping en evaluatie van verkregen gegevens.

Op de derde lesdag (na enkele weken) is er een intervisie dag. Een leerzame dag waarbij uw ervaringen uit de praktijk worden besproken en u heel gericht werkt aan verstevigen van kennis, handelen en interpreteren. Met de verkregen kennis, handleiding en formulieren kunt u zelfstandig aan de slag. Gedurende het licentiejaar bent u aangesloten en kunt u onbeperkt feedback vragen over afgenomen dorpen.

Licentie Practitioner Wereldspel
Het met goed gevolg afronden van deze opleiding geeft recht op de licentie Practitioner Wereldspel. Hiermee ben je automatisch aangesloten gedurende het lopende licentiejaar.

Dit is inclusief het mogen voeren van het officiële jaarlogo als Practitioner Wereldspel, onbeperkte feedback over toekomstige Wereldspel onderzoeken, het ontvangen van de besloten Practitioner Nieuwsbrief en deelname aan intervisiedagen die regelmatig georganiseerd worden. Tevens kun je, indien gewenst, als bevoegd Practitioner Wereldspel met je contactgegevens vermeld staan op onze websites. Internationaal zijn er al vele Practitioners opgeleid.

Een licentiejaar loopt van 1 augustus tot en met 31 juli van het daaropvolgende kalenderjaar. Verlenging van deze licentie is optioneel en geschiedt door betaling van 175,- euro voor 15 juli. Per 1 augustus wordt het licentiebestand en bijbehorende privileges opgeschoond..

LET OP: Bij te weinig deelnemers geven wij u, uiterlijk 2 weken voor aanvang, de keuze om uw deelname door te schuiven naar de eerstvolgende datum op dezelfde locatie, of de opleiding op een andere locatie te volgen.

Vereisten: Toestemming middels cv screening
Data: Maandag 27 januari, maandag 17 februari, dinsdag 17 juni 2025 in Ede
Donderdag 30 januari 2025, donderdag 20 februari in Venlo, dinsdag 17 juni 2025 in Ede
Woensdag 5 maart 2025, maandag 14 april, 14 juni 2025 in Castricum
Vrijdag 3 oktober, vrijdag 7 november 2025 , zaterdag 7 februari 2026 in Oude Wetering
Tijd: 09:30 – 16:00 uur
Kosten: € 1.500,-   Al onze opleidingen zijn btw vrijgesteld.
inclusief: licentie Practitioner Wereldspel
Het officiële Ojemann Wereldspel materiaal t.w.v. € 363,-
Handleiding Signaleren met het Wereldspel
koffie/thee/fris, verzorgde lunch